המרכז לבריאות האשה - המתכון לילדים מוצלחים
  הסדרים עם כל קופות החולים
  לחצי על הקופה שלך:




המתכון לילדים מוצלחים
דף הבית >> המרכז לתזונה נכונה >> המתכון לילדים מוצלחים
 
המתכון לילדים מוצלחים
ד"ר ברוריה טל – דיאטנית קלינית
 
הכירו את המתכון ליצירת ילדים מוכשרים, עם יכולת לימוד והבנה גבוהים, ואפילו עם בריאות נפשית גבוהה. הוא קשור לקצב הגדילה של העובר בתקופת ההיריון ולקצב הגדילה וההתפתחות עד גיל חמש.
כמו שסלט איכותי הוא הצלחה כשהוא מורכב מירקות טריים, פריכים, ואיכותיים, כך ההיריון. תוצאתו תהיה איכותית יותר ככל שנדע לבחור את המזונות הנכונים ונאפשר גדילה והתפתחות נאותה של העובר, ולאחר מכן של הפעוט, מתחילת ההיריון עד גיל חמש.
תקופה קריטית זו יוצרת את התשתית לתלמיד המצטיין והנינוח, זה שההורים אוהבים להתגאות בו. ממחקר גדול במיוחד שנעשה באוניברסיטת "מקגיל" שבקנדה, בשיתוף אוניברסיטת "בריסטול" שבאנגליה, נמצא כי קיים קשר בין קצב גדילה תקין מתקופת ההיריון ועד גיל חמש ליכולת הלימודית ולבריאות הנפשית של הילדים.
המחקר נעשה על 11,899 ילדים שנולדו בריאים, בהיריון שנמשך מעל 37 שבועות, עם משקל לידה של מעל 2.5 קילו, ושזכו למעל 13 מדידות של משקל ואורך מהלידה ועד גיל חמש, וכן עברו מבחן סטנדרטי של יכולת מוחית, לימודית והתנהגותית לפני הכניסה לבית-הספר היסודי.
החידוש: רוב המחקרים שנעשו עד היום אודות הקשר בין גדילה והתפתחות העובר ליכולת המוחית הלימודית של הילד התבססו על ילדים עם בעיות בריאותיות והתפתחות איטית. המחקר הנוכחי בדק דווקא ילדים בריאים עם קצב גדילה והתפתחות מהירים.
ובכן בתקופת ההיריון כל מזון שנכנס לפה מתפרק למולקולות קטנות שמועברות מהדם שלך אל הדם של העובר, דרך השליה. המזון בתקופה זו חורץ את עתידו של העובר.
לכן, זה הזמן להתייחס אל המזון שאת צורכת ממש כאילו היה תרופה. תני את מלוא תשומת הלב במשך 40 השבועות החד-פעמיים האלה בחייך ובחיי העובר לבחירות התזונתיות, כך שלדמו של העובר יזרמו הוויטמינים, המינרלים נוגדי החמצון, החלבונים, חומצות השומן ושאר המרכיבים שיאפשרו את התפתחותו המהירה והבריאה.
הכיני רשימה קבועה של מזונות חיוניים, ועשי מדי יום V על המזונות שאכלת, כדי להיות בבקרה ולדעת שהענקת לעובר את מה שהוא זקוק:
פירות וירקות: אכלי כתשעה ירקות ופירות בצבעים שונים. הם מעשירים את הדם בנוגדי חמצון, המנטרלים רעלים, מפחיתים תהליכים דלקתיים, מחזקים את המערכת החיסונית ומפחיתים סיכוי לאלרגיות בתינוק לאחר שייוולד.
דגנים מלאים: לחם מלא, פיתה מחיטה מלאה, פסטה מלאה, קוסקוס מלא, אורז מלא, תירס, קינואה, עמילנים מלאים כדוגמת תפוח אדמה שבושל בקליפתו, בטטה בקליפתה – כל אלה מספקים את הפחמימות החיוניות לאנרגיה היומית של העובר ומעשירים את הדם בנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים חיוניים. שימי לב שבלחם מלא 100% יש פי חמישה עד פי שבעה יותר ויטמינים ומינרלים לעומת לחם לבן.
חלבונים דלי שומן רווי: עוף ללא עור, הודו, בקר רזה, דגי בריכה ישראלים העשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3 כמו בורי, לברק, פורל, באס ודניס. דגי בריכה ישראלים על פי רוב נקיים מחומרים לא רצויים לעומת דגי ים. אם אתן צמחוניות: שלבו באותה ארוחה דגנים מלאים וקטניות. המינון: כמות כפולה של דגנים לעומת קטניות. כך יקבל העובר חלבונים כאילו אכלתן בשר או דג. הימנעו מאכילת סויה כאשר ההיריון הוא של בן, כדי לא להעשיר את הדם באסטרוגנים צמחיים (הורמונים נשיים צמחיים).
מוצרי חלב עד 5%: בחרי את אלה המועשרים בסידן. אם מוצרי חלב גורמים לך אי נוחות בבטן, נסי את דלי הלקטוז. יש כיום חלב דל לקטוז, קוטג' 5% של תנובה, או גבינות עיזים וכבשים 5%. ודאי שאת מגיעה ל 1000 מ"ג סידן ליום, החיוני להתפתחות השלד של העובר. האופציה של חלב סויה וגבינות טופו אפשרית רק כאשר יש לך בבטן בת.
ביצה אחת ביום: הביצה עשירה בחומר בשם כולין, המהווה מרכיב חשוב בהתפתחות המוח ומערכת העצבים של העובר. בימים שאינך אוכלת מנה בשרית או דגית, את יכולה להרשות לעצמך לאכול 2 ביצים ביום.
שמנים: אלה מספקים אומגה 3, אומגה 6 ואומגה 9, החיוניים להתפתחות המוח ומערכת העצבים: אומגה 3 אפשר לצרוך בעשרה חצאים של אגוזי מלך, כפית שמן פשתן, כפית שמן זרעי מרווה או כפית שמן דגים בטעם לימוני, וכמובן מ-100 גרם דגי בריכה ישראלים מהרשימה שהוזכרה למעלה. אומגה 9 ניתן לצרוך מלפחות 2 כפיות שמן זית או שמן אבוקדו, 2 כפות טחינה משומשום מלא, חופן שקדים, אגוזי פקאן או אגוזי לוז. אומגה 6 תמצאו בכף גרעיני חמנייה קלופים או חופן גרעיני חמנייה עם קליפה, או כמות דומה של גרעיני דלעת או גרעיני אבטיח. כן ניתן לצרוך טחינה משומשום מלא (מכילה תערובת חומצות שומן).
מים: שתי כעשר כוסות ליום. רצוי לשתות אותם לפני האוכל ובין הארוחות. זה הזמן להיפרד משתייה מתוקה ומהמתקה של משקה חם. תקופת ההיריון היא זמן טוב מבחינה פסיכולוגית לשינוי הרגלי אכילה, למען מטרה שמגבירה בנו את המוטיבציה.
אגוזי ברזיל: אכלי שניים ביום לאספקת כמות נאותה של סלניום, החיוני למערכת החיסונית של העובר.
שורש ג'ינג'ר: כמות של 1 סנטימטר מרובע תחזק את המערכת החיסונית ויכולה להפחית את עוצמת הבחילות.
ממתק: הרשי לעצמך להתפנק עם ממתק אחד ליום. שימי לב שהרכיבים שלו טבעיים והוא נקי מחומרי שימור, צבעי מאכל, שומנים מוקשים ורכיבים שאינך מבינה או מכירה.
מה לא? הימנעי ממזונות בעייתיים שעלולים לגרום למומים מולדים כדוגמת אלכוהול וקפה. אל תעמידי למבחן את המערכת החיסונית שלך והימנעי מאכילת מזונות לא מבושלים ולא מפוסטרים. בעת תיבול טבעי של המזון הימנעי מנענע ורוזמרין.
התמונה שמצטיירת במחקר המקיף, שבדק מספר כה רב של ילדים, היא שאת זו שיוצרת במו ידייך את עתידו של ילדך. ניתנת לך הזדמנות של 40 שבועות ליצור ילד מהסוג שיהיה לך נעים ומהנה לגדל.
בנוסף לבחירות התזונתיות הוסיפי מולטי-ויטמין ומינרל המיועד להיריון, כדי להבטיח שהעובר מקבל את הוויטמינים והמינרלים החיוניים. אומגה 3 בריכוז גבוה.
בהתאם לבדיקות הדם שתעשי במהלך ההיריון, ובהתאם למצבך הבריאותית יעודכנו ההנחיות התזונתיות והתוספים.
 
 


אינטרטק - בניית אתרים